Mogę podać kilka ogólnych zasad postępowania z pocztą w The Bat!, pozwalających w moim przypadku na jego bezpieczne użytkowanie już od trzynastu lat. The Bat! zmienił się w tym okresie znacznie, uzyskując wiele nowych funkcji przydatnych do zarządzania pocztą. Warto korzystać z tych udogodnień, a problem utraty poczty praktycznie przestanie istnieć.
1. Utrzymywanie w "rozsądnych" granicach liczby wiadomości przechowywanych w folderze Odebrane. Ten folder i powiązana z nim baza wiadomości są najbardziej obciążone i dlatego jest najmocniej narażony na uszkodzenia. "Rozsądna" liczba to np. kilkaset wiadomości. Folder ten należy w miarę regularnie oczyszczać i kompresować, korzystając np. z funkcji porządkowania uruchamianej z Terminarza raz na tydzień (lub częściej, zależnie od dziennej porcji odbieranych wiadomości). Utrzymywanie niewielkiej liczby wiadomości daje się osiągnąć dwiema metodami:
- za pomocą filtrów poczty przychodzącej, sortujących wiadomości do innych folderów np. wg nadawcy, tematu lub innych kryteriów.
- wykorzystując wbudowane właściwości folderu do ograniczania liczby lub "wieku" przechowywanych wiadomości. Wymaga to dodatkowo uruchomienia operacji oczyszczania / kompresowania danego folderu i ustawienia dla niego odpowiedniej opcji usuwania - tak aby usuwane automatycznie starsze lub nadmiarowe wiadomości trafiały od razu do innych folderów (patrz podręcznik).
2. Utworzenie na potrzeby archiwizacji dodatkowego konta w The Bat! (z fikcyjnymi serwerami, bo będzie ono służyło tylko jako magazyn). Wiadomości do folderów tego konta w moim przypadku trafiają automatycznie po roku dzięki uruchamianej z Terminarza (raz w tygodniu) operacji oczyszczania. Szerszy opis możesz znaleźć na tym forum: http://thebat.pl/forum/viewtopic.php?pid=1015#p1015
3. Regularne tworzenie kopii zapasowej (uruchamianej z Terminarza, a nie tej ustawianej na panelu konfiguracji The Bat!, która czasem zawodziła - pliki BK1, BK2, BK3... u Ciebie to prawdopdobnie pozostałości po tej kopii). Dodatkowo od czasu do czasu, szczególnie przy aktualizacji programu, warto skopiować w bezpieczne miejsce całą zawartość katalogu z pocztą (najczęściej jest to katalog ..\Mail). Ponieważ tworzenie kopii zapasowej jest dosyć czasochłonne, warto przed jej uruchomieniem zrobić generalne porządki w folderach (niezależnie od porządkowania uruchamianego dla poszczególnych folderów). Przy konfiguracji kopii zapasowej warto także włączać opcję przechowywania załączników w treści wiadomości - wprawdzie operacja trwa wóczas dłużej, ale załączniki są także zabezpieczane. Tworzenie kopii zapasowej wymaga dużo wolnego miejsca w katalogu tymczasowym i dlatego można tworzyć kilka kopii, wybierając dla każdej z nich inne foldery lub konta.